Sov gott!

Om man ställer folk på gatan frågan ”vad anser du krävs för att man ska kunna leva ett bra och friskt liv?” är chansen stor att du får svar som ”motion”, ”bra mat”, ”utbildning”, ”goda vänner” och ”ett roligt, utvecklande arbete”. Alla dessa faktorer är givetvis viktiga för att man ska få ett bra liv, men det finns ytterligare en sak man kanske inte alltid tänker på – nämligen sömn!

Sömnen är av allra största vikt när det kommer till att leva ett bra liv. När vi är utvilade arbetar vi bättre, vi orkar mera, vi ser bättre ut och vi är friskare och gladare! En person kan träna, äta bra och umgås med sina vänner hur mycket som helst, men får man inte sova ordentligt varje natt är risken stor att man till slut blir utbränd och inte orkar någonting. Många har dock svårt att sova om nätterna på grund av stress, bekymmer och annat. Vad kan man då göra för att sova bättre?

  • Inför ”kvällsnedvarvning”, eller en ”gå och lägga dig-rit” som du upprepar varje kväll. Den bör vara omkring 20-30 min lång och kan handla om allt ifrån att läsa en bok eller lyssna på musik till att bara sitta i din favoritfåtölj och andas.
  • Skaffa en riktigt skön säng och bra sängkläder. Skillnaden mellan syntetiskt och äkta dun är enorm! Ett stort sortiment av såväl sängar som sängkläder och sovrumsinredning hittar du hos www.sleepo.se.

Om man har svårt att sova och är trött om morgonen är det vanligt att man tänker att man ska gå och lägga sig tidigare så att man får mer sömn. Detta brukar dock bara resultera i ännu mer tid att ligga och vrida och vända sig i sängen på, och tankar om hur trött man kommer att vara morgonen därpå. Bättre är då att lägga sig senare, när man är extremt trött, så att den största delen av tiden i sängen är sovande. Om du till exempel brukar gå och lägga dig kl 23, prova då att lägga dig kring 01-02. Förutsättningarna att somna snabbt ökar då. Sedan kan du sakta men säkert backa exempelvis en kvart bakåt varje kväll så att du får en mer ”normal” läggningstid.