Pröva GI-metoden!

Varje år kommer en rad nya dieter och bantningsmetoder. Att bara äta vissa dagar i veckan eller dricka endast shakes är bara några av de saker människor gör för att må sundare och se snyggare ut. En diet som varat i många år är GI-metoden.

GI står för glykemiskt index, som är ett mått på hur snabbt ett kolhydrat i ett födoämne bryts ner av kroppen. Ett födoämne med högt GI bryts ner snabbare än ett födoämne med lågt GI. GI-metoden går ut på att man ska välja kost med lågt GI-värde. Om du äter kolhydrater med högt GI kommer glukoshalten i blodet att stiga snabbt. Följden av detta är att insulin utsöndras och blodsockret snabbt sjunker till en låg nivå. När blodsockret är lågt får man hungerkänslor och blir ofta sugen på mer mat. Det överskott av glukos som kroppen får när man äter ”snabba” kolhydrater avsätts dessutom som fettvävnad.

Det kan vara svårt att komma igång med GI-metoden och veta vad som är rätt och fel att äta. Vi har tidigare skrivit ett inlägg om vad du kan göra för att underlätta i vardagen:

”Med just GI-boxen erbjuds man att få hem färdiglagad GI-mat som endast behöver värmas i ugn eller microvågsugn och sedan avnjutas. Med denna tjänst slipper man handla, tänka på vad man ska äta resten av veckan och dessutom laga maten.” Läs mer.

Viktigt att tänka på när man använder sig av GI-metoden är att man inte kan äta hur mycket som helst av ett födoämne bara för att det har lågt GI. Tankar du kroppen med överflödig energi kommer det att lagras som fett.