Må bättre genom kosten

Det finns flera olika knep för att påverka hur vi mår och känner oss, men visste du att man kan ändra sin sinnesstämning genom mat? Det gäller bara att veta vad för typ av kost man ska stoppa i sig för att få önskat resultat.

”Vad du äter påverkar ditt humör. Vissa livsmedel kan orsaka nedstämdhet medan andra ger dig lyckokickar.” lär dig vilka genom att klicka här.

mat vegetarisk salladSom citatet ovan berättar så påverkas vi av vad vi äter, både fysiskt och psykiskt, och vill man må bra i helhet gäller det att veta vilken typ av kost man ska fokusera på. Hos http://www.rawfoodshop.se/ till exempel finns en rad olika nyttigheter att shoppa loss bland och i den butiken håller man just fokus på att erbjuda kost som är bra för dig. Men hur ska du veta vilka råvaror och vilken mat du bör fokusera på? Enligt Aftonbladets kostexpert är det 11 stycken livsmedel som är extra bra att stoppa i sig vilka är bland annat grönsaker såsom tomat, sädesslag som havregryn och annat frukt och grönt – men det finns också listat vad du ska undvika och det är nästan lättare att hålla sig till. Vad man skriver är bland annat att undvika tre saker: halvfabrikat, friterat/hårt stekt och socker. Undviker du dessa kommer du genast märka skillnad både fysiskt och psykiskt.

Hur du äter påverkar

Något som man också bör lägga på minnet för att må bättre genom att hålla fokus på vad man äter är att tänka på hur man äter. Till exempel skriver Jim Roslund i en artikel i Metro om hur man till exempel ska äta fem mindre mål om dagen för att hålla en sund kosthållning – speciellt om man vill behålla eller gå ned i vikt. Fördelarna med att äta flera gånger per dag är att man får jämn energi, minskar sockersug på kvällen, ökar sin fettförbränning, bättrar sin ork och får bättre tarmfunktioner och högre näringsintagsförmåga – sedan gäller det förstås att tänka på vad för kost man äter dessa fem gånger för att det ska fungera!