Hälsan i första rummet

En del brukar säga att de tränar för att äta, men vi tycker det är helt fel! Det är inte den syn man ska ha på mat, utan mat är bränsle! Det finns ingen träning i världen som kan kompensera för en dålig kost, så därför bör man inte se på ett springpass som en ursäkt för att kunna proppa i sig en hel bytta glass efteråt. Nej, mer hälsosamt är att se på löpningen som ett sätt att bli starkare och må bra, och det man äter efteråt är den energi man tillför för att kroppen ska återhämta sig och växa sig starkare. Det ska vara hälsan som sätts i första rummet, och du ska därför undvika att träna när du är sjuk eller inte mår helt hundra. Sydsvenskan skriver så här om träning vid förkylning:

Vill du absolut träna trots att du känner dig småsjuk? Tänk på att ju högre arbetspulsen är vid träning, desto större är risken för komplikationer. Styrketräning kan vara bättre än konditionsträning. Att ibland göra en andhämtning och ta en kort paus i tränandet kan vara bra för kroppen, även om många som tränar mycket inte vill tro på det. Överträning är faktiskt ett problem i nivå med att folk rör sig för lite.

Det gäller att lyssna på kroppens signaler och inte missbruka den kropp man fått. För man har bara en. Att säga att ens kropp är ens tempel är faktiskt inte alls så flummigt som det kanske låter, utan snarare är det ett väldigt bra sätt att se på den där kroppen man fått och ska ha kvar livet ut. Och livet blir längre om du tränar och äter sunt!