Att få unna sig ibland

En hälsosams livsstil kommer oftast med vissa ingredienser. Motion, träning och en viss koll på sin kost och/eller diet är några av dessa ingredienser. För vissa ingår även andra saker såsom att inte sola allt för mycket, hälsosamma krämer, att undvika en stressig vardag och så vidare. I detta inlägg tänkte vi dock diskutera dieten liten, hur vårt belöningssystem fungerar och om det här fenomenet med att unna sig lite.

I väldigt många fall är en hälsosam livsstil synonymt med bra självkontroll och kontroll över sina impulser och lustar. Vi pratar nu inte om några sexuella lustar utan om fenomenet att unna sig något och om att undvika sötsaker och sockersug. I de flesta dieter som går ut på att kontrollera vikten, gå ner i vikt eller allmänt vara hälsosam och må bra brukar det ingå att minska sitt sockerintag. Och visst ska man minska sitt sockerintag om man vill kontrollera sin vikt. De flesta av oss äter alldeles för mycket socker idag. Men likväl kan det finnas nackdelar med att utesluta allt socker. Visste du att socker faktiskt är stressdämpande? Det påstår i alla fall Charlotte Erlanson-Alberstton, professor och forskare i medicinsk och fysiologisk kemi till SvD. Detta är även en anledning till att vi blir sockerknarkare. Läs gärna hela artikeln här. Charlotte fortsätter med att förklara att vår hjärna behöver belöningar för att fungera optimalt, och att den bästa belöningen är mat, eller i vissa fall socker. Charlotte är dock inne på att man inte ska stoppa i sig den där chokladkakan eller sockerbiten på en gång utan att man bör tillåta sig att längta lite, eftersom längtan i sig är belönande. Detta hänger även ihop med tanken bakom fenomenet att unna sig lite. Man längtar efter något och unnar sig något litet. Ibland. Det viktiga är att man inte tar denna text som en ursäkt för att äta socker och godis dagligen. Istället rekommenderar vi att man sprider ut och minimerar sitt intag till speciella tillfällen, så att man får längta ordentligt emellan. Följ vår fusklista nedan på när vi tycker det är okej att unna sig lite extra!

Fusklistan

  • Fest och firanden. Födelsedagstårta är okej. Man behöver kanske inte ta världens största bit om det serveras tårta på jobbet varje gång någon fyller år. Men att fira sin respektive eller sina föräldrar med en liten bit tårta borde vara självklart. Bröllopstårta är ännu mer självklart och behöver egentligen knappt nämnas.
  • Presenter. Har man fått lite godis i present, exempelvi en fin godisbox som de på länken är det faktiskt rent av oartigt att avstå. Tryck inte i dig hela på en gång, men unna dig lite.
  • Tillvardags(?). Ska man verkligen unna sig till vardags? Helst inte. Men, om man ska göra det finns det två tillfällen som är bättre än alla andra. Precis efter en ordentlig måltid, och direkt efter träning. Intas sockret efter en måltid bromsas intaget upp i magen av måltiden och blodsockret rusar inte upp eller rasar lika fort. Och efter träning är din kropp i behov av snabb energi som fyller på och förbättrar återhämtningen, socker fungerar då ganska bra.